Pions Samourais par Foulque

Comment créer des cartes, échangez vos trucs pour personnaliser des pions, etc.

Modérateurs: Joarloc'h, Vox populi, buxeria

Messagepar Louvois » Lun Nov 24, 2008 10:55 pm

pas compris :oops:
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Messagepar Zorn » Lun Nov 24, 2008 11:16 pm

ok, ok mais quoi de nouveau, de différent, avec ces arquebuses par rapport aux arcs et arbalètes...
En d'autres termes, pourquoi un Bayard dira "non car un gueux, tralala...", alors que vu d'ici, il en est de même pour arcs et arbalètes... qu'est ce qui est différend ? diable !
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Messagepar Santino » Lun Nov 24, 2008 11:22 pm

Et bien Cruchot a bien résumé les choses... un ashigaru étant socialement comme un gueux, cette arme lui sied très bien... encore plus quand on tire sur des Chinois et des Coréens 8)
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Messagepar Zorn » Mar Nov 25, 2008 12:56 am

Cruchot a écrit:Pour l'Europe la chose est relativement simple :

les +
- l'arbalète demande moins d'entrainement que l'arc
- l'arquebuse est aussi efficace que l'arbalète, ne demande guère plus d'entrainement mais l'ensemble et surtout les munitions coutent moins cher.

Les moins -
- Les gueux peuvent snipper les preux (cf Bayard)


Donc, si je suis Santino qui indique que Cruchot a tout résumé :
- arbalète et arquebuse : c'est tout pareil en terme d'efficacité
- la seule différence est de nature économique l'une et moins chère que l'autre

Traduction pour Cry Havoc :
- si on est à la bonne période, il peut y avoir beaucoup plus d'arquebuses que d'arbalètes, parce que moins chères. Donc exemple type de scénarios : 2 personnages ont des arbalètes, 10 personnes on des arquebuses.
- si l'efficacité est la même, c'est comme l'arbalète : même table, mais modificateurs...

Cela dit, à l'oreille ça à l'air un peu différent tout de même. Déjà tout le monde à l'air d'être d'accord sur la portée, et ensuite ?
Je n'arrive pas vraiment à savoir !

:arrow: Pourquoi Bayard considère-t-il que l'arquebuse permet à un gueux tu tuer un noble chevalier, et qu'en cela elle est condamnable, alors qu'il ne considère pas de même, l'arbalète, qui permet tout autant à ce même gueux de tuer ce même noble ?
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Messagepar Santino » Mar Nov 25, 2008 11:57 am

L'arbalète a suscité la même réaction que celle de Bayard aux périodes précédentes : une arme infâme... parce qu'elle tue.
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Messagepar Louvois » Mar Nov 25, 2008 7:46 pm

en effet, sous l'antiquité les arcs étaient considérés de la meme façon

ce qui comptait était la prise de risque personnelle dans la phalange et pas tuer à distance sans prendre le moindre risque.
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Messagepar Zorn » Mar Nov 25, 2008 8:47 pm

OK merci.
Donc en gros a chaque nouveauté on s'indigne, d'abord, puis on s'abitue, ensuite...

Conclusion, on ne peut pas exploiter l'aversion d'un Bayard ou d'un de ses contemporains pour identifier un truc différentiant entre Arbalète et l'arquebuse... :cry:
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Messagepar Louvois » Mar Nov 25, 2008 9:54 pm

en fait, on grogne tant qu'on l'a pas (en mieux) :wink:
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Messagepar Cruchot » Mer Nov 26, 2008 12:12 am

Santino a écrit:L'arbalète a suscité la même réaction que celle de Bayard aux périodes précédentes : une arme infâme... parce qu'elle tue.


Dans le dos.

En fait l'arbalète puis l'arquebuse, armes à tirs tendus ont été utilisées par des "tirailleurs" alors que l'arc surtout long ne l'était plus à cet usage sur le champ de bataille.

Il faut garger à l'esprit que l'arbalète comme l'arquebuse sont longues à charger, donc l'utilisateur qui a tout à perdre et peu à gagner va prendre ses précautions. Tirer dans le dos du preux cela permet de décamper en cas de ratage et en plus on frappe la partie la plus faible de l'armure.
Etonnant! non ?
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Messagepar Santino » Mer Nov 26, 2008 3:21 pm

Cruchot y sait tout :shock:

C'est aussi de super armes pour défendre les places fortes, car le côté lenteur y est moins contraignant 8)
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Messagepar buxeria » Lun Jan 19, 2009 9:07 am

Et voici l'esquisse d'un autre arquebusier (toujours par Foulque bien sûr):
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Messagepar Santino » Mar Jan 20, 2009 2:42 pm

Astonished !!! :shock:
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Messagepar buxeria » Lun Mar 16, 2009 5:11 am

Voici le dernier arquebusier terminé. Merci Foulque 8)
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Messagepar Gorodoff » Lun Juil 13, 2009 4:34 pm

tir de teppo? mes 5 cents :D

Source: Gingell: Supplement for SAMOURAÏ and SAMURAI BLADES - Version 1.3, 09/03

...

The Alliance’s Temple, with rules for grenades and guns (from Jeux et Stratégie #?)

NEW RULES
Note that the rules below are based on "Samurai Blades", but this makes no difference in practice unless reduced ranges are used for longbows in which case reduced ranges should also be used for arquebuses.

(1) NINJA GRENADES

...

(2) ARQUEBUSES (TEPPO)

Teppo is the name given to the arquebuses introduced into Japan in about 1560. The rules for teppo are specifically designed for use with the game "Samouraï" (or "Samurai Blades"). The Hussite hand guns (designed by Philippe Gaillard and published in Claymore #8 ) are like very efficient crossbows, but the Japanese teppo are more like small one-man ballistas, taking a full turn to load. Although their short and medium ranges are shorter than Samurai bows, long range is longer.

By the end of the Momoyama period, the arquebusier had become the most important ashigaru within the armies of the warlords. Arquebusier units were made up of 30-50 men with one ‘teppo ko-gashira’ (officer) per dozen men. The arquebuses of this period (called teppo) were quite inaccurate, so the range below reflects this fact. Note that in the game the maximum range does not correspond to the theoretical maximum range of the weapon but to its practical range in use.

Arquebus (teppo) range in metres

Note: Peculiarly the distances are given in metres not hexes: it may be assumed that ‘hexes’ was intended. Ranges can optionally be changed to the same as crossbows.

Short 1-20m
Medium 21-80m
Long 81-160m

Proportionate reduced ranges:
Croisades 20/50/130,
Vikings/Dragon Noir 10/25/95.

Shooting takes place during the mounted archers phase [i.e. only in the Offensive Fire phase if the rules for defensive fire are being used].

The speed of fire is very slow: one shot every second turn (that is Game Turns, not Player Turns or Phases). An arquebusier that has fired cannot move during the two movement phases following his shot, as he is considered to be reloading his arquebus [i.e. it takes one complete turn to reload].

Introducing arquebuses into the game:

There are two possible ways of representing arquebuses in the game. The first is to make special markers to represent them, and cut those out of card. The second is to modify existing counters with a felt-tip pen and tippex.

[Alternatively, since it would be uncommon to find ashigaru archers and ashigaru teppo in the same army, or at least in the same part of the army, just treat ashigaru archers as if they are carrying arquebuses. If more than 6 teppo are needed, use crossbowmen from "Cry Havoc", "Siege", or any other game of the series.]

Missile Results Tables (1)

Target: Mounted Samurai in cover (2)

Die roll 123456789+

None EDCC[B]BA---
Light DCC[B]BA----
Medium CC[B]BA-----

Target: Infantry in cover (Samurai add +1 to die roll) (3)

Die roll 123456789+

None CCCCBBAA-
Light CCCBBAA--
Medium CCBBAA---
Heavy C[B]B[B]B[A]A[A]A[-]----

Use the same results as in the normal Missile Results Tables from the boxed games.

Mounted:
‘A’ = Defender retreats 4 hexes;
‘B’ = Horse killed, rider stunned and dismounted;
‘C’ = Horse unharmed, rider wounded;
‘D’ = Horse killed, rider wounded and dismounted;
‘E’ = Horse unharmed, rider killed and dismounted.
Foot:
‘A’ = Defender retreats 2 hexes;
‘B’ = Defender wounded;
‘C’ = Defender killed.

NOTES

(1) A comparison between this table, the one for Samurai longbows, and the missile tables for other games in the "Cry Havoc" series shows that guns have an effect midway between crossbow and ballista, i.e. two points of effectiveness greater than the Samurai longbow.

(2) Teppo shooting against armoured cavalry have been given two chances of a ‘C’ result (ABCCDE), whereas the normal "Samouraï" / "Samurai Blades" bow table gives two chances of a ‘B’ result (ABBCDE). Players may agree to use the normal table, substituting the ‘B’ results in brackets for ‘C’ results. Note, however, that the later French games of the series change ABBCDE to ABCDEF, with ‘F’ = Horse killed, rider killed and dismounted’.

(3) There is no heavy cover in the game "Samouraï", so the final column was not in fact necessary. Normally each additional level of cover grants the equivalent of an extra +1 to the die-roll, but in all the other games of the series the column for infantry in heavy cover has an effect of +2 rather than +1 over the effect of medium cover. There seems no particular reason why arquebuses should have extra effectiveness against heavy cover than other missiles, so it is suggested that the results in brackets be used instead.
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